Prezentacja to dowód rozumienia problemu analizowanego w projekcie. Od początku pracy nad projektem, uczniowie powinni zbierać informacje i opracować zagadnienie tak, aby na końcu móc jasno przedstawić je słuchaczom. To na podstawie prezentacji i odpowiedzi na pytania słuchaczy nauczyciel ocenia w jakim stopniu uczniowie poznali i przeanalizowali nowe zjawisko.

 

Co odróżnia prezentację od innych elementów projektu?

Prezentacja jest ostatnim etapem pracy nad zadaniem projektu. Jako jeden z głównych elementów pracy w projekcie uczniowskim wymaga odpowiedniego omówienia z uczniami. Nauczyciel pozwala uczniom samodzielnie pracować nad prezentacją, dopiero gdy omówi z nimi cykl przygotowania prezentacji:

  1. Planowanie prezentacji.
  2. Opracowanie prezentacji.
  3. Ćwiczenie wystąpienia.
  4. Przedstawienie prezentacji.

W pracy nad realizacją projektu, uczniowie powinni nie tylko wykazać się umiejętnością przeprowadzenia wszystkich zadań od początku do końca, ale powinni potrafić przekonać o tym nauczyciela i pozostałych uczniów w trakcie wygłaszania prezentacji. W trakcie prezentacji, uczniowie starają się udowodnić , iż zrozumieli nową wiedzę  i zdobyli nowe umiejętności np. potrafiąc odpowiedzieć na pytania słuchaczy. Uczniowie powinni pamiętać o tym, że prezentacja treści projektu może być ważnym źródłem wiedzy np. dla gości spoza szkoły, rodziców, nauczyciela i pozostałych uczniów. 

Ważne jest również to, że prezentacja pozwala inaczej ocenić niż np. poprzez test wiedzę uczniów zdobytą w trakcie projektu. Nauczyciel ma szansę przekonać się o pogłębionym zrozumieniu nowej wiedzy, np. dzięki temu, że uczniowie prawidłowo zastosowali metodę badawczą. Uczniowie mają okazję podejść refleksyjnie do zdobytej w projekcie wiedzy, np. uzasadniając wybór danych lub zebranych informacji. 

Podobnie uczniowie mają możliwość zaprezentowania opracowywanego tematu czy rozwiązania problemu w sposób najlepiej im odpowiadający. Mogą wykazać się twórczym i krytycznym podejściem do zagadnienia, jakie poznawali w trakcie pracy nad projektem. Uczniowie mogą także wykazać się umiejętnościami przydatnymi w przyszłej pracy zawodowej tj. skutecznym komunikowaniem rezultatów swojej pracy, np. zamianą informacji na przedtawienia graficzne, czy analizowaniem usłyszanych treści, np. zadawaniem trafnych pytań do prezentującego.

W trakcie opracowania treści i formy prezentacji uczniowie uczą się również:

  1. Przekazywać treści w zrozumiały sposób np. informacje odnoszących się do tematu.
  2. Formułować spójną i uporządkowaną wypowiedź np. z wprowadzeniem w temat.
  3. Używać formalnego języka np. pełnych zdań, precyzyjnie użytych terminów.
  4. Uwzględniać rodzaj odbiorców, np. gdy słuchaczami są młodsi uczniowie.

 

W trakcie słuchania prezentacji uczniowie uczą się:

  1. Okazywać zainteresowanie i szacunek dla prezentujących kolegów.
  2. Selekcjonować najważniejsze informacje np. poprzez zadawanie pytań podsumowujących.
  3. Nadawać osobiste znaczenie usłyszanej treści np. poprzez odwołanie się do własnej wiedzy.
  4. Udzielać informacji zwrotnej prezentującym uczniom np. poprzez docenienie ich pracy.