O projekcie edukacyjnym w szkole

Projekt edukacyjny to metoda nauczania i uczenia się od lat propagowana przez CEO w polskich szkołach.

Na czym polega?

To zespołowe, planowe działanie uczniów, mające na celu rozwiązanie konkretnego problemu z zastosowaniem różnych metod. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej lub wykraczać poza te treści. Projekty mogą być prowadzone w ramach jednego przedmiotu (projekt przedmiotowy) lub kilku. Stawiany przed uczniami przez nauczyciela - lub definiowany przez nich samodzielnie - powinien budzić ich zainteresowanie, a jego rozwiązanie powinno być wyzwaniem.

Uczniowie, szukając samodzielnie rozwiązania problemu, zdobywają nową wiedzę i nowe umiejętności, a grupowa praca nad projektem i publiczna prezentacja jego efektów dają uczniom szansę rozwinięcia umiejętności pracy zadaniowej, w tym: planowania, współpracy, komunikacji, prezentacji i samooceny.
 
Projekt edukacyjny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela.
 
Uczniowie (członkowie zespołów projektowych):
 
► wybierają temat projektu edukacyjnego,
 
► określają cele projektu i planują etapy jego realizacji,
 
► wykonują zaplanowane działania,
 
► publicznie przedstawiają rezultaty projektu.
 
Nauczyciele (opiekunowie projektów):
 
► wprowadzają uczniów (jeśli to konieczne) w tematykę projektu,
 
► stawiają przed uczniami ciekawe i edukacyjnie wartościowe problemy lub proponują uczniom rozwijające oraz inspirujące do myślenia i działania zadania,
 
► towarzyszą uczniom we wszystkich etapach pracy nad projektem, pomagając w poszukiwaniu sposobów rozwiązania postawionego problemu, w planowaniu działań i organizowaniu pracy zespołowej,
 
► na bieżąco oceniają pracę zespołu, dają mu informację zwrotną, wskazują, co można by zrobić inaczej lub lepiej, i w jaki sposób.
 
Szkoła (dyrektor, cała rada pedagogiczna):
 
► zadaniem szkoły jest stworzenia uczniom warunków do wykonania projektów edukacyjnych,
 
► dyrektor - w porozumieniu z radą pedagogiczną i zgodnie z przyjętym przez siebie stylem zarządzania i istniejącą w danej placówce tradycją organizacyjną - decyduje, jak zorganizować realizację projektów w jego szkole,