Program realizowany
przez:
Prezentacja w projekcie
Prezentacja to dowód rozumienia problemu analizowanego w projekcie. Od początku pracy nad projektem, uczniowie powinni zbierać informacje i opracować zagadnienie tak, aby na końcu móc jasno przedstawić je słuchaczom. To na podstawie prezentacji i odpowiedzi na pytania słuchaczy nauczyciel ocenia w jakim stopniu uczniowie poznali i przeanalizowali nowe zjawisko.
Co odróżnia prezentację od innych elementów projektu?
Prezentacja jest ostatnim etapem pracy nad zadaniem projektu. Jako jeden z głównych elementów pracy w projekcie uczniowskim wymaga odpowiedniego omówienia z uczniami. Nauczyciel pozwala uczniom samodzielnie pracować nad prezentacją, dopiero gdy omówi z nimi cykl przygotowania prezentacji:
- Planowanie prezentacji.
- Opracowanie prezentacji.
- Ćwiczenie wystąpienia.
- Przedstawienie prezentacji.
W pracy nad realizacją projektu, uczniowie powinni nie tylko wykazać się umiejętnością przeprowadzenia wszystkich zadań od początku do końca, ale powinni potrafić przekonać o tym nauczyciela i pozostałych uczniów w trakcie wygłaszania prezentacji. W trakcie prezentacji, uczniowie starają się udowodnić , iż zrozumieli nową wiedzę i zdobyli nowe umiejętności np. potrafiąc odpowiedzieć na pytania słuchaczy. Uczniowie powinni pamiętać o tym, że prezentacja treści projektu może być ważnym źródłem wiedzy np. dla gości spoza szkoły, rodziców, nauczyciela i pozostałych uczniów.
Ważne jest również to, że prezentacja pozwala inaczej ocenić niż np. poprzez test wiedzę uczniów zdobytą w trakcie projektu. Nauczyciel ma szansę przekonać się o pogłębionym zrozumieniu nowej wiedzy, np. dzięki temu, że uczniowie prawidłowo zastosowali metodę badawczą. Uczniowie mają okazję podejść refleksyjnie do zdobytej w projekcie wiedzy, np. uzasadniając wybór danych lub zebranych informacji.
Podobnie uczniowie mają możliwość zaprezentowania opracowywanego tematu czy rozwiązania problemu w sposób najlepiej im odpowiadający. Mogą wykazać się twórczym i krytycznym podejściem do zagadnienia, jakie poznawali w trakcie pracy nad projektem. Uczniowie mogą także wykazać się umiejętnościami przydatnymi w przyszłej pracy zawodowej tj. skutecznym komunikowaniem rezultatów swojej pracy, np. zamianą informacji na przedtawienia graficzne, czy analizowaniem usłyszanych treści, np. zadawaniem trafnych pytań do prezentującego.
W trakcie opracowania treści i formy prezentacji uczniowie uczą się również:
- Przekazywać treści w zrozumiały sposób np. informacje odnoszących się do tematu.
- Formułować spójną i uporządkowaną wypowiedź np. z wprowadzeniem w temat.
- Używać formalnego języka np. pełnych zdań, precyzyjnie użytych terminów.
- Uwzględniać rodzaj odbiorców, np. gdy słuchaczami są młodsi uczniowie.
W trakcie słuchania prezentacji uczniowie uczą się:
- Okazywać zainteresowanie i szacunek dla prezentujących kolegów.
- Selekcjonować najważniejsze informacje np. poprzez zadawanie pytań podsumowujących.
- Nadawać osobiste znaczenie usłyszanej treści np. poprzez odwołanie się do własnej wiedzy.
- Udzielać informacji zwrotnej prezentującym uczniom np. poprzez docenienie ich pracy.